سلامت، زیبایی و سبک زندگی سالم

آموزش نحوه زندگی سالم، زیبایی و سلامت به افراد

سلامت، زیبایی و سبک زندگی سالم

آموزش نحوه زندگی سالم، زیبایی و سلامت به افراد

در این وبلاگ تلاش دارم تا مطالبی را با شما در میان بگذارم که به افزایش سلامت، زیبایی طبیعی و زندگی سالم کمک میکند و همچنین آنچه از طب سنتی و ایرانی میدانم را با شما در میان میگذارم.

خواص گیاه دارویی سنبل الطیب در طب سنتی

سه شنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۲۳ ق.ظ

در بین گیاهان دارویی، گیاه دارویی سنبل الطیب دارای خواص زیادی میباشد. در اینجا به برخی از خواص گیاه دارویی سنبل الطیب و نحوه مصرف آن اشاره میشود.

گیاه سنبل الطیب دارای طبیعت آرامبخش بوده. این گیاه باعث آرامش اعصاب شده، بدون اینکه عوارض جانبی در مقایسه با داروهای اعصاب داشته باشد. در سال های اخیر تحقیقات زیادی بر روی این گیاه به عمل آمده است.

قسمت های مورد استفاده گیاه سنبل الطیب:

ریشه سنبل الطیب: ریشه این گیاه حاوی ۱% اسانس است. این اسانس در ریشه تازه بیشتر است و به تدریج که ریشه خشک می شود مقدار اسانس آن کاهش یافته ولی بوی آن قویتر می شود. آثار دارویی ریشه تازه آن سه برابر خشک شده آن است. این گیاه باید در حرارت کم خشک شود .

در حرارت بالا تمام اثر دارویی آن از بین می رود. برای مشکلات عصبی مخصوصا اضطراب و بی خوابی بسیار مفید است. همچنین باعث تقویت قلب و کاهش فشار خود می شود. ترمیم زخم ها را سریعتر می کند و با مالیدن موضعی آن می توان گرفتگی عضلات را برطرف نمود. از آن می توان به عنوان خلط آور نیز استفاده کرد.

 

طریقه مصرف گیاه دارویی سنبل الطیب:

گرد سنبل الطیب: ریشه گیاه را خرد و در حرارت ۴۰ درجه خشک کنید. سپس آن را آسیاب و از الک ریز رد کنید. این گرد بعنوان ضد تشنج بکار میرود. مقدار مصرف آن ۵ تا ۱۰ گرم در روز است.
مخلوط سنبل الطیب: ۴ گرم گرد ریشه گیاه را با ۴ گرم رازیانه و ۴ گرم قند ساییده و مخلوط کنید، این مخلوط را چهار قسمت کرده و در طول روز بفواصل مساوی بخورید.
تنتور والریان: ۱۰۰ گرم ریشه سنبل الطیب را خرد کرده و در نیم لیتر الکل طبی ۶۰ درجه بریزید و بگذارید بماند. هر روز چند بار آن را بهم بزنید و پس از ۱۵ روز آن را صاف کرده و در شیشه در بسته نگهداری کنید. مقدار مصرف آن ۱۰ الی ۳۰ قطره می باشد.

 

اثرات و خواص گیاه سنبل الطیب بر بدن:خواص سنبل الطیب در طب سنتی

آرامبخش، ضد اسپاسم، خلط آور، ادرار آور، پایین آورنده فشار خون، ضد نفخ، ضد تشنج، رفع ناراحتیهای عصبی و هیستری، تب بر، درمان صرع، ضد کرم معده و روده، از بین بردن گاز معده، ضد هیجان، بر طرف کننده میگرن، رفع سردردهای ناشی از سیگار کشیدن، رفع درد سیاتیک، رفع درد معده، رفع سکسکه مداوم، تقویت کننده نیروی جنسی، خوشبو کننده دهان، بهبود درد سینه.

ویژگی (مزاج): دارای طبیعت کمی تلخ، تند و سردی می باشد.

هشدار: هیچگاه بیش از دو یا سه هفته بدون وقفه از سنبل الطیب استفاده نکنید زیرا می تواند منجر به بروز سردرد و یا طپش قلب شود.

اگر داروهای خواب آور استفاده می کنید از خوردن سنبل الطیب خودداری نمایید چون باعث تشدید اثر داروها می شود.

چون سنبل الطیب برای کلیه مضر است باید آن را با کتیرا خورد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی